Köpblogg

Byt om till en lättare jacka till våren

När det börjar bli vår är det ju skönt att börja skala av sig plaggen – att slippa den tunga vinterjackan till exempel kan vara extremt befriande! Dock är det ju tyvärr också så att i Sverige kan ju våren vara lite svår att beräkna när det gäller väder, minst sagt.

En perfekt lösning på det problemet är en lättare jacka till våren, till exempel en uppdaterad vindjacka om du gillar retro-stilen eller en vattenavstötande trenchcoat eller kappa om du vill ha något snyggt som passar bra till jobbet kanske. Om du är lite mer praktiskt lagd och gillar att vara ute så mycket som möjligt kan du lätt hitta en snygg regnjacka. Regnjackor har kommit en lång väg från den trista regnjackan man kanske är vad vid, numera kan du hitta regnjackor i vilken stil och färg som helst.

Rätt jacka till rätt tillfälle

En snygg jacka kan lätt komplettera vilken outfit som helst, och det gör det dessutom lätt att lägga på eller ta av ett lager i takt med vädret.

Hur ofta har man inte varit ute på stan under våren och vädret går från regn till sol tillbaka till regn inom bara några timmar? Det gäller att vara någorlunda förberedd och dessutom se bra ut.

Bomber-jackorna som fortfarande är helt moderiktiga har börjat uppdateras något, och man kan nu lätt hitta en lätt variant av plagget i stort alla butiker. Ofta har märkena dock sin egen version så att inte alla plagg ser exakt likadana ut.

Matcha jackan till din stil

En perfekt jacka är den som passar din stil överlag, du hittar en rad olika stilar av jackor på halens.se så att du lätt kan matcha den med dina favoritplagg eller skor. När du shoppar är det alltid smart att försöka se jackan med kläder du ofta har på dig, så att du får en bra idé om hur användbar den är. Men det är klart, en lätt jacka behöver ju inte vara dyr så du kan ju alltid köpa en som passar vissa tillfällen men inte andra, en finare jacka att gå ut i till exempel.

Fårskinnstofflor året runt

Fårskinn och skor har gått hand i hand sedan 500-talet före Kristus, då stövlar gjorda av fårskinn bars i länder med kallare klimat. Under antiken förekom fårskinnsstövlar bland annat Kina och Grekland. Fårskinnstoffelns historia tog dock sin början i England för snart tvåhundra år sedan, i byn Street. Året var 1825, då en man vid namn James Clark jobbade på sin brors garveri och fick en snilleblixt: fårskinnstofflor. Ett par år senare såg den första fårskinnstoffeln såg världens ljus och mycket har förstås hänt sedan dess men den är precis lika aktuell nu som då. Trender kommer och går men fårskinnstoffeln består, vilket är enkelt att förstå när man i ett par av dessa har prövat att gå. När du prioriterar komforten finns det inte många tofflor som kan mäta sig med en fårskinnstoffel!

Bra temperatur i fårull

Fårull har flera bra egenskaper: den reglerar temperatur, släpper ut fukt, är bakteriedödande, vattenavvisande och framför allt så är den varm och skön mot foten. Att ullen är förnybar är såklart också positivt och innebär att du med gott samvete kan bära dina fårskinnstofflor! Denna typ av tofflor finns i flera olika utföranden, främst som slip-in-modell eller med täckt häl, i äkta eller konstgjort fårskinn. Oavsett om du väljer en toffel med naturliga material eller syntetiska material, kommer du när temperaturen rör sig neråt inte att vilja ta av dig tofflorna i första taget. Eftersom ullen är temperaturreglerande går det naturligtvis lika bra att använda dem även varmare dagar. Intresset för fårskinnstofflor är stort och via sidor som fårskinnstofflor.se kan du hitta rätt.

Alltid rätt

Ett par mysiga fårskinnstofflor borde finnas i varje mans, kvinnas och barns garderob, att plockas fram de där lediga dagarna då du bara njuter av tillvaron. De tillfällen då du planlöst kan vandra omkring i hemmet i inneskor med den där mjuka och varma känslan. Att stoppa ner fötterna i ett par sköna, värmande fårskinnstofflor kan närmast beskrivas som att tända en brasa för fötterna. Dessa tofflor beklädda med ull kommer i flera olika varianter att välja mellan: den klassiska och stilrena fårskinnstoffeln, modeller med ett djärvare och modernt snitt, slip-ins med öppen häl samt den mer feminina ballerinatoffeln. Fårskinnstoffeln är en utmärkt innesko för till exempel kalla golv, kyliga kvällar eller en ledig dag i soffan framför din favoritserie!

Framgångsrik e-handel

41-årige Sollentunabon Daniel Mühlbach är en svensk internetmiljonär som har byggt sin framgång och förmögenhet på e-handeln. Efter en lyckad varumärkesresa med Lensway – det första företag inom e-handeln som han var med om att grunda och föra till toppen med en omsättning i hundramiljonersklassen på bara fem år startade han nätbutiken Footway. Att sälja linser och glasögon kan tyckas skilja sig från att sälja skor men Daniel Mühlbach lyckades med bedriften att göra om samma resa med Footway som han sex år tidigare hade gjort med Lensway. Han grundade Footway år 2010 och lyckades på bara fem år förvandla företaget från en ny e-butik med försäljning av dam-, herr- och barnskor till en sann skojätte på internet. DN har skrivit om Daniel Mühlbach och vägen till resultat i Footway.

Viktigt med återkommande kunder

En förklaring till Footways framgång ligger i Daniels förmåga att köpa upp konkurrenter och i de fall han ser potential i dem, som i fallet Brandos, trimma organisationerna och låta dem bli en del av Footway medan andra verksamheter helt sonika läggs ner. Han drar också nytta av sin civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Luleå tekniska universitet och den erfarenhet han samlat på sig från tiden med Lensway för att identifiera områden som Footway kan göra bättre eller annorlunda än konkurrenterna och på så vis stå ut från mängden. Något som Daniel ofta genom åren har pekat ut som en viktig faktor för framgångsrik e-handel är att det ska vara problemfritt för kunden att handla produkter på internet. Att det är mer kostsamt för ett företag att skaffa nya kunder eftersom marknadsföring kan vara dyr och att återkommande kunder därför är viktiga är sedan länge känt. Kundnöjdhet, snabba leveranser och bra logistik går hand i hand när det gäller att behålla kunder och få dem att återvända till butiken.

Enligt Daniel Mühlbach är också valet av marknadsföringskanaler avgörande för i vilken utsträckning ett företag lyckas få kunder att återvända. Han menar nämligen att traditionell tv-reklam skapar varumärkeskännedom på ett sätt som inte Google eller prisjämförelsesajter gör. Trots att kostnaden för att skaffa nya kunder via Google är betydligt lägre menar Daniel att det är ett kortsiktigt alternativ och inte skapar långsiktig försäljning på samma sätt som exempelvis tv-reklam. Han sträcker sig till och med så långt i en artikel i Dagens Industri från våren 2013 att han kallar Google för “ett gift för e-handeln”. Ska man ta Daniel Mühlbach på orden så är det alltså bättre att investera i marknadsföring som skapar varumärkeskännedom.

Bästa medlemskorten

Att vara medlem i ett flertal olika butikers kundklubbar är ett enkelt sätt att få shoppingen något billigare. Ibland är medlemskapet kopplat till bank- kreditkortet vilket gör att man får bonus så fort som detta kort används för betalning. I andra fall behöver personnummer uppges eller bonuskort dras. I en undersökning som genomfördes av Aftonbladet 2014 visade det sig att butikerna verkligen ger olika stor bonus till sina medlemmar.
Ibland är det en bonustrappa som företagen erbjuder. De som handlar för små summor varje år kanske får 1% i återbäring medan de som handlar för 10.000-tals kronor får återbäring upp till 5%. I undersökningen räknade därför Aftonbladet på två olika inköpsnivåer, 2000kr och 5000kr. Det ska direkt tilläggas att många av de företag som har bonustrappor kräver inköp för mer än 5000kr per år för att den högsta bonusen ska fås. Ett exempel är Stadium. I denna jämförelse togs enbart inköp upp för 5000kr per år. Detta ger 200kr i bonus hos detta företag (4%). Men om inköp sker för 20.000 fås en bonus på 2000kr vilket är 10%. Men jämförelsen visar ändå en inriktning på hur företagen erbjuder bonus.

Inköp på 5000kr

Vid inköp på 5000kr var SIBA, Mekonomen och Body Shop bäst. Dessa gav en återbäring på 500kr vilket är hela 10%. Sedan var det ganska långt ner till nästa nivå. De som kom på delad andraplats gav nämligen 250kr i återbäring (5%). Bland dessa företag fanns Kappahl och Polarn & Pyret.

Inköp på 2000kr

Även här vann SIBA med en återbäring på 200kr (10%). Det vanligaste var att återbäringen var på 5% och bland företag som erbjöd denna nivå fanns MQ, Kappahl, Mekonomen och Body Shop.