41-årige Sollentunabon Daniel Mühlbach är en svensk internetmiljonär som har byggt sin framgång och förmögenhet på e-handeln. Efter en lyckad varumärkesresa med Lensway – det första företag inom e-handeln som han var med om att grunda och föra till toppen med en omsättning i hundramiljonersklassen på bara fem år startade han nätbutiken Footway. Att sälja linser och glasögon kan tyckas skilja sig från att sälja skor men Daniel Mühlbach lyckades med bedriften att göra om samma resa med Footway som han sex år tidigare hade gjort med Lensway. Han grundade Footway år 2010 och lyckades på bara fem år förvandla företaget från en ny e-butik med försäljning av dam-, herr- och barnskor till en sann skojätte på internet. DN har skrivit om Daniel Mühlbach och vägen till resultat i Footway.
Viktigt med återkommande kunder
En förklaring till Footways framgång ligger i Daniels förmåga att köpa upp konkurrenter och i de fall han ser potential i dem, som i fallet Brandos, trimma organisationerna och låta dem bli en del av Footway medan andra verksamheter helt sonika läggs ner. Han drar också nytta av sin civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Luleå tekniska universitet och den erfarenhet han samlat på sig från tiden med Lensway för att identifiera områden som Footway kan göra bättre eller annorlunda än konkurrenterna och på så vis stå ut från mängden. Något som Daniel ofta genom åren har pekat ut som en viktig faktor för framgångsrik e-handel är att det ska vara problemfritt för kunden att handla produkter på internet. Att det är mer kostsamt för ett företag att skaffa nya kunder eftersom marknadsföring kan vara dyr och att återkommande kunder därför är viktiga är sedan länge känt. Kundnöjdhet, snabba leveranser och bra logistik går hand i hand när det gäller att behålla kunder och få dem att återvända till butiken.
Enligt Daniel Mühlbach är också valet av marknadsföringskanaler avgörande för i vilken utsträckning ett företag lyckas få kunder att återvända. Han menar nämligen att traditionell tv-reklam skapar varumärkeskännedom på ett sätt som inte Google eller prisjämförelsesajter gör. Trots att kostnaden för att skaffa nya kunder via Google är betydligt lägre menar Daniel att det är ett kortsiktigt alternativ och inte skapar långsiktig försäljning på samma sätt som exempelvis tv-reklam. Han sträcker sig till och med så långt i en artikel i Dagens Industri från våren 2013 att han kallar Google för “ett gift för e-handeln”. Ska man ta Daniel Mühlbach på orden så är det alltså bättre att investera i marknadsföring som skapar varumärkeskännedom.
- Allt du behöver veta om stödstrumpor - 25 december, 2020
- Sköna underkläder – en omöjlig kombination? - 27 augusti, 2020
- Färdiga matkassar - 26 oktober, 2018