Kombinera bantningspiller med bönor och ärtor

Kombinera bantningspiller med bönor och ärtor

Det finns en fördom om att kalorier är jämlika. Detta stämmer inte alls. Skillnaden mellan 1 000 kalorier från godis och 1 000 kalorier från bönor är enorm. För att nå denna summa räcker det med att du köper en godispåse för 20 kr och äter upp innehållet. Om du däremot vill äta kaloribeloppet i bönor så kommer du att behöva äta ett kilo. Det är nästan omöjligt, om du inte verkligen älskar bönor! Det finns flera bra anledningar till att kombinera bantningspiller och en varierad kost med mycket bönor och ärtor.

Vissa matyper är bättre än andra

När du äter bantningspiller så står det tydligt att du måste kombinera dina piller med regelbunden motion och varierad kost. Det är oftast just kosten som ställer till det för många. Att äta nyttigt och varierat betyder inte att du måste äta sallad varje dag. Detta är motsatsen till varierat, ordet anger ju att du ska äta olika saker. Bönor, ärtor och linser är en av de bästa sakerna du kan börja med. Anledningen är enkel, din kropp kan inte bryta ned dessa födoämnen lika snabbt som godis och andra snabba kolhydrater. Dessutom är de kalorisnåla. Det innebär att du inte bara kan äta en hel del utan att de blir för kaloririkt, du håller dig även mätt längre. För många är det just mättnaden som är det stora problemet. Det är lätt att börja småäta onyttigheter när du är hungrig, något du snabbt blir när du äter annan typ av mat.

Varierad kost är nyckeln till viktnedgång

Har du någonsin sprungit en timma på löpbandet, svettat dig igenom ett helt pass bara för att upptäcka att du beloppet för ”förbrukade kalorier” bara ligger på 500? Det är svårt att träna bort kalorier och egentligen helt onödigt att tänka i dessa banor. Träna för att må bra och för att bli starkare och ät balanserat. Det är trots allt den onödiga maten som sätter sig i fettdepåerna. Det är dina matrutiner som styr din vikt. Det finns bantningspiller som du kan använda för att underlätta viktnedgången, exempelvis genom att dämpa aptiten. Du kan förstärka effekten genom att äta mat som tar lång tid att förbränna i kroppen, exempelvis just ärtor, bönor och linser. Det betyder inte att du endast ska äta denna mat. Som vi tidigare sagt behöver du äta varierat. Så länge du kan vara måttfull i ditt ätande kommer du även att kunna äta godis och annat gott ibland. 

Separator image Posted in Diet.